Madeira 2022 - Els en Dick

Flydrive Madeira
van 22 maart t/m 29 maart 2022
22 maart 2022
Eerst nog even langs het gemeentehuis in Soest om het rijbewijs van Els op te halen. Daarna naar de parking in Aalsmeer en dan met de shuttlebus naar Schiphol. Om half een waren we onze bagage kwijt en waren we door de security check.
Na een goede vlucht met 10 minuten vertraging kwamen we om 18 uur plaatselijke tijd op het vliegveld van Madeira aan. Even wachten op de koffer en daarna met een shuttlebus naar het verhuurbedrijf van de auto. Dan nog 50 km rijden. Het laatste stuk in het donker. Om even na 20 uur waren we in het hotel.
Nog even gegeten in het hotel en dan naar bed!
23 maart
Vanmorgen na een stevig ontbijt met de auto naar Sao Jorge waar we een stukje gewandeld hebben. Het pad ging aardig steil naar beneden en dat moesten we dan ook weer terug klimmen. We zijn maar niet helemaal naar beneden gegaan.
Na de wandeling doorgereden naar Santana. Onderweg kwamen we nog langs een kerkje waar we even naar binnen zijn gegaan. Alle kerkjes lijken op elkaar.
In Santana even naar de boerenhuisjes van vroeger. Die foto's zie je op bijna alle gidsen van Madeira staan.
Daarna weer terug naar Sao Vicente. Nog even langs de boulevard gelopen, maar het was wel flink winderig.
's avonds zijn we nog even naar het centrum gereden en hebben daar in een restaurantje gegeten.
24 maart
Vandaag na het ontbijt eerst naar Seixal gereden. Hier ligt een natuurlijke rotspoel. (eerste foto). Daarna naar Porta Moniz waar meerdere rotspoelen liggen.
Daarna even een stukje terug om een wandeling langs de Levada da Ribeira da Janela te maken. De parkeerplaats hebben we wel gevonden maar het wandelpad niet. Wel een mooie rotspunt in de zee.
Daarna naar Ponto do Pargo, de meest westelijke punt van Madeira. Eerst omhoog door de bergen maar omdat het nogal bewolkt was was er niet veel te zien. Maar 5km voor Ponto do Pargo zagen we een bordje verwijzend naar een uitzichtpunt. Dit was in de buurt van een kapelletje waar je de auto kon parkeren. Er waren 2 uitzichtpunten, de ene een paar honderd meter er vandaan en de andere anderhalve km verder. We zijn naar beide punten gelopen. Toen was het net een beetje zonnig.
Daarna naar de vuurtoren op het uiterste westelijk puntje. Maar ineens was alles in nevel gehuld. Na een snelle foto maar weer in de auto gestapt.
We hadden de keus uit 3 wegen terug. Nl. dezelfde weg terug, onder langs de kust en dan weer dwars over het eiland of via een weg midden over het eiland over een bergkam en daarna o er een hoogvlakte. De laatste weg hebben we genomen maar door de wolken was het niet mogelijk om goed het dal in te kijken. De weg was wel mooi met veel brem aan de kant. Het wegdek was wat minder. Af en toe flinke gaten.
In de afdaling naar Sao Vicente moesten we ineens onder een waterval door. De foto is niet helemaal gelukt.
Om half vijf waren we weer in het hotel. De laatste foto is het uitzicht vanuit de kamer.
25 maart
Na weer een stevig ontbijt hebben we het hotel in Sao Vicente verlaten. Hier was het erg bewolkt maar weer aan de kust in Ribeira Brava kwam de zon tevoorschijn. Even door het plaatsje gelopen.
Daarna naar Cabo Girao. Een klif van 586 'm hoog. De auto konden we moeilijk kwijt dus zijn we eerst naar de kapel gereden op 600 afstand. Na het bezoek van de kapel naar het uitzichtpunt. Je kunt over een glasplaat lopen en dan loodrecht naar beneden kijken.
Vervolgens naar Camara de Lobos, een vissersdorpje. Nu konden we gewoon in een T-shirt lopen. Een tijdje op een bankje gezeten en daarna nog even een broodje (zeg maar een brood) gegeten.
Tenslotte door naar het hotel Eira do Serrado. Vanuit de hotelkamer met een serre hebben we dit uitzicht. Wel wolkenflarden boven en onder ons.
26 maart
Na een heerlijk ontbijt zijn we naar Funchal gegaan. We dachten hier eerst in de buurt te gaan wandelen maar dan zaten we wel in de mist.
In Funchal was het wel goed weer. We hebben daar flink rondgelopen. Eerst door een straatje waar de meeste deuren beschilderd waren. Langs het fort en diverse kerken, langs de haven en enkele parken. Met katoen- en leverworstbomen.
En tenslotte nog een museum over de geschiedenis van Madeira.

27 maart
Vanmorgen vertrokken ui Eira do Serrado. Gelukkig was het niet mistig. Door de regen vannacht lagen er rotsblokken op de weg. In de mist hadden we die vast niet gezien.
We wilden eerst wat dorpjes langs de zuidkust bezoeken, maar wat we zagen was niet leuk. Dus maar doorgereden naar de oostpunt van Madeira en daar een wandeling gemaakt. Een klein buitje gehad, maar toen we de poncho's wilden pakken was het alweer droog.
Daarna naar het hotel in Santa Cruz. Door de openslaande deur kunnen we zo het zwembad in.
Vanavond nog even naar het oude centrum gelopen om een hapje te eten.
28 maart
Vandaag de laatste dag in Madeira. We hebben het maar kalm aan gedaan. We zijn naar Porto da Cruz gereden en hebben een klein stukje langs de kust gelopen en langs een lavada omhoog. Toen vonden we het wel genoeg en zijn weer terug naar het dorp gelopen en hebben daar op een terrasje wat gegeten en gedronken.
Daarna weer terug naar het hotel.
Toen we bij het hotel waren heb ik mijn schoenen bij een container gezet. Erin kon niet want er was maar een kleine gleuf. De zolen waren af  en stiksels lieten los. We hebben nog even bij het zwembad gezeten maar Els is toch maar niet gaan zwemmen.
Om acht uur zijn we weer in hetzelfde restaurant gaan eten als gisteren. We kregen toch een pan paella!
Nog even naar de zee gelopen en daarna naar het hotel, de schoenen waren toch verdwenen, en maar snel naar bed. Morgen om half zeven loopt de wekker af.
29 maart
Om half zeven opgestaan en tegen halfacht konden we eten. De bagage hadden we al in de auto liggen.
Tegen acht uur waren we bij het autoverhuurbedrijf. Wij waren er het eerst.
Half negen waren we op de luchthaven. Door de douane en toen zagen we dat het vliegtuig vertraging heeft. Anderhalf uur extra wachten dus. In het vliegtuig hoorden we wat de oorzaak van de vertraging was. Op de heenweg had een passagier een hartaanval en het vliegtuig heeft toen een tussenlanding gemaakt.
Om 12u30 gingen we dan eindelijk de lucht in.
Om vijf uur zijn we op Schiphol geland. Eerst de bagaga ophalen en dan naar de shuttlebus die ons naar de parkeerplaats in Aalsmeer brengt. Dan nog met de auto naar huis.